![](/images/stories/grob_2020.jpg)
|
| W atmosferze pewnego niepokoju, oddzielenia i wszędzie obecnej obawy o jutro, jednak pełni chrześcijańskiej radości i nadziei, wraz z Marią Magdalena i Apostołami, w Poranek Zmartwychwstania biegniemy do Chrystusowego Grobu. Zastajemy grób pusty: Śmierci już nie ma, jest życie – nowe i piękne. Wraz z wszystkim Kapłanami pracującymi w naszej Parafii, życzę całej RODZINIE PARAFIALNEJ I WSZYSTKIM LUDZIOM DOBREGO SERCA obfitości nadziei wielkanocnej, radości mimo wszystko, i miłości, która jest potężniejsza od wszystkich potęg tego świata.
|
|
![](https://parafiaprzedborz.ns48.pl/images/stories/pokuty1.png)
| SPOWIEDŹ WIELKANOCNA OD PONIEDZIAŁKU DO CZWARTKU
w godz. od 15:00 do 18:00 w DOMU FORMACJI Jednocześnie będzie spowiadało dwóch księży. W sali głównej Domu Formacji - wejście główne i Sali Maryjnej - wejście przez oranżerie.
Dla przypomnienia: Aby uzyskać odpuszczenie grzechów, należy spełnić 5 warunków dobrej spowiedzi:
1. Rachunek sumienia 2. Żal za grzechy 3. Mocne postanowienie poprawy 4. Szczera spowiedź 5. Zadość uczynienie Panu Bogu i Bliźniemu.
| Spowiedź wielkanocna trwa aż do Niedzieli Św. Trójcy, jednak stwarzamy możliwość przystąpienia do Sakramentu Pokuty tym, którzy bardzo potrzebują tego sakramentu. Musimy jednak stworzyć warunki, by spowiedź nie stała się okazją do zarażenia się wirusem. Przystępowanie do spowiedzi przy konfesjonale rodzi wiele niebezpieczeństw. Należałoby po każdym spowiadającym się dokonać dezynfekcji konfesjonału. W związku z tym, proponujemy spowiedź w pozycji stojącej z zachowaniem około 2 metrów od spowiednika w kościele lub w Domu Formacji w pozycji siedzącej. Wchodzą tylko pojedyncze osoby. Od poniedziałku do czwartku kapłani będą do dyspozycji od godz. 15.00 do 18.00. |
|
![](/images/stories/triduum_paschalne.jpg)
Przypominamy, że codziennie transmitujemy Msze świętą o godz. 18.00, a od czwartku do niedzieli także dodatkowo obrzędy liturgiczne Triduum Paschalnego - link https://www.youtube.com/channel/UC3SOrUHPL2XkjHHU9gqLbJg/live
|
| WIELKI CZWARTEK to dzień ustanowienia EUCHARYSTII I KAPŁAŃSTWA. Celebracja Wielkiego Czwartku rozpocznie się o godz. 18.00. W Wielki Czwartek sprawujemy Mszę świętą Wieczerzy Pańskiej z udziałem tylko 5 osób. Nie będzie przeniesienia Pana Jezusa do Ciemnicy, bo jej nie będzie, nie będzie także adoracji wieczornej. Pamiętajmy w tym dniu o gorliwej modlitwie za kapłanów. Zachęcamy do jednoczenia się z Liturgią Mszy świętej drogą internetową.
|
Obrzędy Wielkiego Czwartku (poza okresem epidemii)
W godzinach porannych w dniu tym tradycyjnie odprawiana jest uroczysta Msza Krzyżma Świętego, odprawiana w katedrze przez biskupa danej diecezji i koncelebrowana przez księży tej diecezji. Podczas tej uroczystości dokonywane jest m.in. poświęcenie olejów używanych do namaszczenia chorych, które zabierane są następnie do poszczególnych parafii.
Wieczorem w Wielki Czwartek odprawiana jest uroczysta Msza Wieczerzy Pańskiej, która rozpoczyna Triduum Pachalne. Sprawowana jest na pamiątkę Ostatniej Wieczerzy, podczas której Jezus Chrystus ustanowił w obecności swoich apostołów sakrament Eucharystii oraz sakrament kapłaństwa. W trakcie mszy śpiewany jest hymn „Chwała na wysokości“, któremu towarzyszy bicie wszystkich dzwonów i gongów w kościele. Po jego zakończeniu, aż do mszy Wigilii Paschalnej odprawianej w Wielką Sobotę wieczorem, zamiast stalowych gongów i dzwonów stosowane są drewniane kołatki. Na zakończenie mszy Najświętszy Sakrament przenoszony jest do kaplicy symbolizującej więzienie, do którego wtrącony został Chrystus po Ostatniej Wieczerzy. |
| WIELKI PIĄTEK to PAMIĄTKA ŚMIERCI PANA JEZUSA. | ![](/images/stories/wielki_piatek.jpg)
|
| Wielki Piątek rozpoczniemy Drogą Krzyżową o godz. 17.00 - rozważania będziemy mogli słuchać dzięki łączności internetowej. W Wielki Piątek, poza liturgią, udzielić można Komunii Świętej tylko chorym.
W Wielki Piątek podczas adoracji Krzyża nie ma ucałowania krzyża. Stosujemy tylko przyklęknięcie lub głęboki ukłon. Na zakończenie Liturgii przenosimy Najświętszy Sakrament do skromnie urządzonego Grobu Pańskiego. Po zakończeniu Liturgii zaśpiewamy Gorzkie Żale. Adoracja potrwa do godz. 21.00. W czasie adoracji możliwość skorzystania z Sakramentu Pokuty w Domu Formacji. | Wielki Piątek jest drugim dniem Triduum Paschalnego charakteryzującym się zadumą nad męką i śmiercią Chrystusa, skupieniem, powagą, wzmożoną pobożnością i gorliwością praktyk religijnych. Jest to jeden z dwóch dni w roku (drugim jest Popielec), w których obowiązuje post ścisły polegający na powstrzymaniu się od spożywania mięsa i pokarmów mięsnych oraz ograniczeniu liczby posiłków. W Wielki Piątek w rzymskim Koloseum odprawiana jest pod przewodnictwem papieża droga krzyżowa, który tradycyjnie podczas niej niesie drewniany krzyż.
Liturgia Męki Pańskiej
Wielki Piątek jest jedynym dniem w roku, w którym nie sprawuje się Eucharystii. W tym dniu sprawowana jest Liturgia Męki Pańskiej, która umożliwia wiernym przyjęcie Komunii Świętej. Wielkopiątkowa liturgia jako pamiątka zwycięstwa odniesionego przez umęczonego i ukrzyżowanego Jezusa Chrystusa, charakteryzuje się zwyczajem używania szat liturgicznych w kolorze czerwonym symbolizujących miłość zwyciężającą na krzyżu, brakiem instrumentów muzycznych i dzwonków (w ich miejsce stosowane są drewniane kołatki), jak również nie ma pieśni na wejście.
Na początku liturgii w chwili ciszy i skupienia celebrans leży krzyżem przed ołtarzem, a wokół niego zgromadzeni wierni klęczą. Po modlitwie wstępnej następuje Liturgia Słowa Bożego, w której skład wchodzą dwa czytania, psalm oraz opis Męki Pańskiej z Ewangelii św. Jana. Centralnym wydarzeniem liturgii wielkopiątkowej jest Adoracja Krzyża, podczas której kapłani, służba liturgiczna oraz wierni składają pocałunek na figurze Jezusa zawieszonej na krzyżu. Po niej następuje Komunia Święta, a po jej zakończeniu Jezus pod postacią eucharystyczną zostaje przeniesiony do specjalnie przygotowanej kaplicy adoracji — symbolizującej Grób Pański. W wielu kościołach rozpoczyna się wówczas całonocna adoracja przy Grobie Pańskim, podczas której śpiewane są Gorzkie Żale i trwa czuwanie.
|
| WIELKA SOBOTA – WIGILIA PASCHALNA. Celebrację Wigilii Wielkanocnej (Wielkiej Soboty) rozpoczniemy o godz. 18.00. Zmienia się celebrowanie Liturgii Wigilii Paschalnej. Nie będzie Liturgii Ognia, a jedynie zapalenie Paschału i śpiew Exultetu, następnie Liturgia Słowa oraz Liturgia Eucharystyczna z odnowieniem przyrzeczeń Chrztu świętego. „Zachęca się do korzystania z możliwości adoracji Najświętszego Sakramentu w Grobie Pańskim. Nie zaleca się organizowania tradycyjnego święcenia pokarmów. Zamiast tego proponuje się obrzęd błogosławieństwa posiłku w domu przed śniadaniem wielkanocnym…” Zapraszamy do udziału w adoracji Pana Jezusa w Grobie drogą internetową. Pan Jezus będzie cały czas widoczny na ekranie domowych monitorów komputera lub telewizora.
| Wielka sobota, to ostatni dzień Wielkiego Tygodnia, a zarazem trzeci i ostatni dzień Triduum Paschalnego, tuż przed Niedzielą Wielkanocną. Dzień ten jest dniem wyciszenia i oczekiwania na przyjście Chrystusa. Przez cały dzień trwa adoracja Najświętszego Sakramentu w przygotowanej specjalnie na tę okazję kaplicy symbolizującej grób Chrystusa. Tradycyjnie przy Grobie Pańskim czuwają ministranci, harcerze a niekiedy również strażacy.
Obrzęd święcenia pokarmów
| ![](/images/stories/swiecenie%20pokarmow.jpg)
|
| Nie zaleca się organizowania tradycyjnego święcenia pokarmów. Zamiast tego proponuje się obrzęd błogosławieństwa posiłku w domu przed śniadaniem wielkanocnym…”
|
To trzeba poświęcić:
- Chleb – podstawowy pokarm, który dla chrześcijan jest najważniejszym symbolem, przedstawiającym ciało Chrystusa (dawniej jego miejsce zajmowała pascha). Gwarantuje pomyślność i dobrobyt. Do święcenia odkrawamy kawałek z chleba, który będziemy jeść podczas wielkanocnego śniadania.
- Pieprz i sól – wykorzystuje się je do przyprawienia jajek oraz innych potraw, które jemy podczas wielkanocnego śniadania. Czarny zmielony pieprz w święconce nawiązuje do gorzkich ziół, które dawniej Żydzi dodawali do charosetu (rodzaj sosu). Robili to na pamiątkę ciężkiej, niewolniczej pracy przy produkcji cegieł w Egipcie. Natomiast sól dodaje potrawom smaku, chroni przed zepsuciem i ma właściwości oczyszczające. Kiedyś wierzono, że potrafi odstraszyć zło. Bez soli nie ma życia. Dla chrześcijan symbolizuje sedno życia i prawdy, stąd też mówimy o „soli ziemi" – tak Jezus nazwał swoich uczniów, wybrańców.
- Jajko – zapewnia płodność. Symbolizuje życie i choć weszło do święconki najpóźniej, najbardziej kojarzy się ze Świętami Wielkanocnymi. Do koszyczka wkładamy jajka ugotowane na twardo. Dla ozdoby można dodać także wydmuszki i kolorowe pisanki.
- Chrzan – korzeń chrzanu symbolizuje krzepę i siłę. Ma przynieść nam dobre zdrowie. Wzmacnia właściwości pozostałych potraw, które są w wielkanocnej święconce. Najlepiej, gdy korzeń chrzanu święcimy w kawałku. Później kroimy go na cienkie plasterki i częstujemy nim biesiadników. Jednak współcześnie najczęściej święcimy starty chrzan.
- Ser – oznacza przyjaźń, porozumienie między człowiekiem a przyrodą. Gwarantuje zdrowie i rozwój stada domowych zwierząt: krów, kóz i owiec, od których pochodzi.
- Wędlina – najczęściej szynka albo kiełbasa, czyli głównie wyroby z wieprzowiny. Przynosi zdrowie, płodność i dostatek.
- Ciasto – pojawiło się w koszyczkach dość niedawno. Jest znakiem umiejętności i doskonałości. Nie chodzi tu o gotowe wypieki i słodkości. Zgodnie z tradycją musi to być kawałek ciasta domowego wypieku, najlepiej drożdżowej baby.
|
|
Zapraszam wszystkich do łączenia się o 20:30 w modlitwie różańcowej. | Zachęcamy wszystkich do ufnej modlitwy, by miłosierny Bóg oddalił od nas niebezpieczeństwo związane z koronawirusem, który zaatakował całą Europę i większość narodów świata. Temu służą organizowane praktyki modlitewne. Między innymi codzienny różaniec o godz. 20.30 o czym przypomina dźwięk dzwony. Ponadto podjęliśmy akcje „Parafialnego Jerycha Modlitewnego”.
|
| ![](/images/stories/rozaniec.jpg)
| Modlitewne Jerycho trwa od minionego czwartku do najbliższej środy. Codziennie od godz. 20.30 krąży po terenie naszej parafii Samochód - Kaplica z Najświętszym Sakramentem. W tym czasie odmawiamy różaniec, a w miejscu dojazdowym do terenu Przedborza lub wiosek, udzielamy mieszkańcom błogosławieństwa Najświętszym Sakramentem. W sobotę (21.03.2020r.) samochód z Najświętszym Sakramentem będzie obecny w Zuzowach, Nosalewicach, Budach Nosalewickich, Wygwizdowie, Przyłankach i Ludwikowie. W niedzielę (22.03.2020r.) samochód z Najświętszym Sakramentem będzie obecny pośród bloków, na ulicach miasta i na Woli Przedborskiej i tam będzie błogosławieństwo. |
Kolejny dzień błogosławieństwa na ulicach Przedborza. Poniżej na zdjęciach Najświętszy Sakrament na ul. Częstochowskiej, Radomszczańskiej, Korycińskiej, Piotrkowskiej i Koneckiej.
MYŚLI DO EWANGELII NIEDZIELNEJ z dnia 22.03.2020r. (J 9, 1-41)
1 przechodząc obok ujrzał pewnego człowieka, niewidomego od urodzenia. 2 Uczniowie Jego zadali Mu pytanie: «Rabbi, kto zgrzeszył, że się urodził niewidomym - on czy jego rodzice?» 3 Jezus odpowiedział: «Ani on nie zgrzeszył, ani rodzice jego, ale [stało się tak], aby się na nim objawiły sprawy Boże. 4 1 Potrzeba nam pełnić dzieła Tego, który Mnie posłał, dopóki jest dzień. Nadchodzi noc, kiedy nikt nie będzie mógł działać. 5 Jak długo jestem na świecie, jestem światłością świata». 6 To powiedziawszy splunął na ziemię, uczynił błoto ze śliny i nałożył je na oczy niewidomego, 7 i rzekł do niego: «Idź, obmyj się w sadzawce Siloam2» - co się tłumaczy: Posłany. On więc odszedł, obmył się i wrócił widząc. 8 A sąsiedzi i ci, którzy przedtem widywali go jako żebraka, mówili: «Czyż to nie jest ten, który siedzi i żebrze?» 9 Jedni twierdzili: «Tak, to jest ten», a inni przeczyli: «Nie, jest tylko do tamtego podobny». On zaś mówił: «To ja jestem». 10 Mówili więc do niego: «Jakżeż oczy ci się otwarły?» 11 On odpowiedział: «Człowiek zwany Jezusem uczynił błoto, pomazał moje oczy i rzekł do mnie: "Idź do sadzawki Siloam i obmyj się". Poszedłem więc, obmyłem się i przejrzałem». 12 Rzekli do niego: «Gdzież On jest?» On odrzekł: «Nie wiem». 13 Zaprowadzili więc tego człowieka, niedawno jeszcze niewidomego, do faryzeuszów. 14 A tego dnia, w którym Jezus uczynił błoto i otworzył mu oczy, był szabat. 15 I znów faryzeusze pytali go o to, w jaki sposób przejrzał. Powiedział do nich: «Położył mi błoto na oczy, obmyłem się i widzę». 16 Niektórzy więc spośród faryzeuszów rzekli: «Człowiek ten nie jest od Boga, bo nie zachowuje szabatu». Inni powiedzieli: «Ale w jaki sposób człowiek grzeszny może czynić takie znaki?» I powstało wśród nich rozdwojenie. 17 Ponownie więc zwrócili się do niewidomego: «A ty, co o Nim myślisz w związku z tym, że ci otworzył oczy?» Odpowiedział: «To prorok». 18 Jednakże Żydzi nie wierzyli, że był niewidomy i że przejrzał, tak że aż przywołali rodziców tego, który przejrzał, 19 i wypytywali się ich w słowach: «Czy waszym synem jest ten, o którym twierdzicie, że się niewidomym urodził? W jaki to sposób teraz widzi?» 20 Rodzice zaś jego tak odpowiedzieli: «Wiemy, że to jest nasz syn i że się urodził niewidomym. 21 Nie wiemy, jak się to stało, że teraz widzi, nie wiemy także, kto mu otworzył oczy. Zapytajcie jego samego, ma swoje lata, niech mówi za siebie». 22 Tak powiedzieli jego rodzice, gdyż bali się Żydów. Żydzi bowiem już postanowili, że gdy ktoś uzna Jezusa za Mesjasza, zostanie wyłączony z synagogi. 23 Oto dlaczego powiedzieli jego rodzice: «Ma swoje lata, jego samego zapytajcie!» 24 Znowu więc przywołali tego człowieka, który był niewidomy, i rzekli do niego: «Daj chwałę Bogu3. My wiemy, że człowiek ten jest grzesznikiem». 25 Na to odpowiedział: «Czy On jest grzesznikiem, tego nie wiem. Jedno wiem: byłem niewidomy, a teraz widzę». 26 Rzekli więc do niego: «Cóż ci uczynił? W jaki sposób otworzył ci oczy?» 27 Odpowiedział im: «Już wam powiedziałem, a wyście mnie nie wysłuchali. Po co znowu chcecie słuchać? Czy i wy chcecie zostać Jego uczniami?» 28 Wówczas go zelżyli i rzekli: «Bądź ty sobie Jego uczniem, my jesteśmy uczniami Mojżesza. 29 My wiemy, że Bóg przemówił do Mojżesza. Co do Niego zaś nie wiemy, skąd pochodzi». 30 Na to odpowiedział im ów człowiek: «W tym wszystkim to jest dziwne, że wy nie wiecie, skąd pochodzi, a mnie oczy otworzył. 31 Wiemy, że Bóg grzeszników nie wysłuchuje, natomiast Bóg wysłuchuje każdego, kto jest czcicielem Boga i pełni Jego wolę. 32 Od wieków nie słyszano, aby ktoś otworzył oczy niewidomemu od urodzenia. 33 Gdyby ten człowiek nie był od Boga, nie mógłby nic czynić». 34 Na to dali mu taką odpowiedź: «Cały urodziłeś się w grzechach, a śmiesz nas pouczać?» I precz go wyrzucili. 35 Jezus usłyszał, że wyrzucili go precz, i spotkawszy go rzekł do niego: «Czy ty wierzysz w Syna Człowieczego?» 36 On odpowiedział: «A któż to jest, Panie, abym w Niego uwierzył?» 37 Rzekł do niego Jezus: «Jest Nim Ten, którego widzisz i który mówi do ciebie». 38 On zaś odpowiedział: «Wierzę, Panie!» i oddał Mu pokłon. 39 Jezus rzekł: «Przyszedłem na ten świat, aby przeprowadzić sąd4, aby ci, którzy nie widzą, przejrzeli, a ci, którzy widzą stali się niewidomymi». 40 Usłyszeli to niektórzy faryzeusze, którzy z Nim byli i rzekli do Niego: «Czyż i my jesteśmy niewidomi?» 41 Jezus powiedział do nich: «Gdybyście byli niewidomi, nie mielibyście grzechu, ale ponieważ mówicie: "Widzimy", grzech wasz trwa nadal.
IDŹ I OBMYJ SIĘ! Jezus uzdrowił człowieka niewidomego od urodzenia używając błota zmieszanego ze śliną i posyłając do sadzaki owczej Siloam. Dopiera po obmyciu w sadzawce ów człowiek przejrzał. Ten dziwny rytuał uzdrowienia ma bardzo głęboki sens. Jezus nie tylko przywraca wzrok owemu człowiekowi, czyni znacznie więcej dla niego. Jezus go namaszcza i posyła. W ten sposób czyni go wybranym i posłanym z misją. Wokół tego uzdrowienia rozpętała się wielka burza, a sam uzdrowiony stał się obiektem ogólnego zainteresowania. Świadkowie tego wydarzenia, a szczególnie faryzeusze, jakby nie zauważyli wielkości samego cudu. Postawili zarzut, że ów znak został dokonany w czasie zakazanym prawem. Popełniono przestępstwo. Stąd gorączkowe poszukiwanie Tego, który dopuścił się złamania prawa. Początkowo nie wie Kim był Ten, który mu powiedział: „Idź i obmyj się.” Jest świadom, że został obdarowany wzrokiem, ale jeszcze nie dotarła do niego pełna prawda o Tym, który go uzdrowił. Po pewnym czasie spotkał Jezusa, a Ten zapytał go o wiarę. Niewidomy oddał Panu pokłon i z pokorą wyznał: Wierzę, Panie. Pan Jezus dokonał na tym człowieku podwójnego uzdrowienia. Uzdrowił jego wzrok, aby mógł tak jak inni ludzie widzieć świat, ale uzdrowił także jego wzrok wewnętrzny, dzięki któremu był w stanie rozpoznać Boga. Bez tego „wewnętrznego wzroku” nie jesteśmy w stanie spotkać Boga. Tego wzroku nie mieli faryzeusze, choć Bóg był pośród nich, ocierali się o Niego, widzieli Jego działa, a jednak nie rozpoznali Go. Czy ty masz ten wzrok? Powiesz: Przecież to dar Boży. Jezus nie dotknął mnie tak jak owego ślepca, skąd mam mieć. A jednak masz już ten wzrok. Jest on bowiem pewnego rodzaju „wyposażeniem” człowieka. Nikt przecież nie rodzi się profesorem, księdzem, fachowcem w jakiejś dziedzinie. Wszystko wymaga wypracowania, pewnego wysiłku. Jest jeszcze jeden dar, jakim większość z nas została obdarowana. To był chrzest święty. Wchodząc przez chrzest święty do Kościoła, zostałeś obdarowany darem duchowego wzroku, Pan cię wówczas namaścił i posłał tak jak ślepca, byś był Jego świadkiem. Mogło się jednak zdarzyć, że twój duchowy wzrok, poprzez zaniedbanie rodziców, a później samego siebie, utracił zdolność widzenia Boga. Potrzeba, byś na nowo odzyskał ten wzrok. Potrzeba pracy nad sobą, potrzeba swego rodzaju walki, by pokonać swój egoizm, zerwać krępujące cię więzy i oddać pokłon Panu, wyznając wiarę w Niego. xdzh
|